Onderlinge kindermassage

In Zweden en Denemarken is onderlinge kindermassage al veel gewoner. In Zweden is het zelfs in drie jaar tijd al op vrijwel alle basisscholen en buitenschoolse opvang ingevoerd. De neiging tot agressief gedrag neemt af. In Scandinaviƫ is, door wekelijks een massagemoment in te lassen, het pesten gedaald van 15% naar 1%! In Zweden zeggen ze: kinderen die elkaar masseren, slaan elkaar niet.
Ontspannen kinderen voelen zich gelukkiger  en bewegen zich daardoor gemakkelijker in een groep. Dit verbetert de leerprestaties en vermindert het pestgedrag onder klasgenoten.
Massage voor en door kinderen is ontwikkeld voor kinderen van 4 tot 12 jaar en daarom zeer geschikt voor basisscholen. Kinderen krijgen eerst per klas uitleg over de massagetechnieken. Vervolgens mogen kinderen elkaars hoofd, rug, schouders en armen masseren over de kleding heen en zittend op een stoel. Door kinderen een vast massagepatroon aan te leren wordt dit herkenbaar en voelen ze zich veiliger.

Aanraken is een levensbehoefte. De effecten van massage werken naar beide kanten: zowel een ander aanraken als aangeraakt worden. Uit de eerste behoefte, een ander aanraken, ontstaat nu vaak het vechten, niet wetend hoe het anders kan. Als je massage in de klas doet (door de kinderen zelf dus), is al aan die behoefte voldaan. Daardoor hoeft er minder gevochten te worden op het schoolplein.

Door het aanraken komt het hormoon oxytocine vrij, ook wel het knuffelhormoon genoemd.  Dit hormoon is de tegenhanger van het stresshormoon adrenaline, en bevordert rust en verbondenheid. Het versterkt ook het onderlinge vertrouwen.

Oxytocine bevordert verder de werking van de hersenen. Hierdoor kunnen de kinderen na het masseren zich beter concentreren, en ook is aangetoond dat de leerresultaten met 30% zijn toegenomen.

Door de massages komen kinderen lekkerder in hun vel te zitten. Je krijgt dan uiteindelijk een andere maatschappij. Onderlinge massage kan zelfs een schakel zijn in de strijd tegen geweld op scholen en in de jeugdcriminaliteit.