Guasha

Guasha is een eeuwenoude Chinese meridiaan-therapie en neemt een belangrijke plaats in binnen de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCG). ‘Gua’ betekent ‘schrapen’ en ‘Sha’ betekent ‘opgehoopte gifstoffen’. Door ‘Sha’ stagneert de energie en ontstaan klachten.

Met een gladde jadesteen, genaamd Bao Yü, en speciale kruidenolie wordt er over de huid geschraapt. Het schrapen werkt in op de reflexzones en meridianen in het lichaam. Deze reflexzones en meridianen staan in verbinding met de organen en hun functies.

Guasha valt onder de Traditionele Chinese Geneeskunde danwel de alternatieve geneeswijze. Een belangrijk verschil met westerse geneeskunde is, dat de diagnose en de behandeling gebaseerd zijn op herstel van balans in lichaam en geest. Ook bij Guasha wordt dus het hele lichaam behandeld en niet alleen de kwaal. Guasha is zowel een diagnostische als therapeutische methode en een groot aantal klachten kan opgespoord en behandeld worden. Soms is na één behandeling al resultaat merkbaar.

Guasha geeft het effect van acupunctuur (zonder naalden), lymfedrainage, periostmassage, bindweefselmassage en een detoxbehandeling ….. maar dan in EEN therapie!

Wat doet Guasha?

De goede resultaten van Guasha worden tevens verkregen door de gelijktijdige inwerking op de huid, het (onderhuidse) bindweefsel, het lymfesysteem, het beenvlies, de spieren, de bloedvaten, zenuwen, hersenen en immuunsysteem.

De huid wordt door het schrapen rood en op de plaatsen waar blokkades zijn ontstaan bloeduitstortingen in de huid (niet op de huid) variërend van diep rood tot blauw. Hoe donkerder de kleur hoe dieper de blokkade en vaak hoe chronischer de stoornis. Deze plekken verdwijnen na 3 tot 7 dagen doordat het lichaam de afvalstoffen opruimt.

Guasha activeert via de meridianen o.a. de energiestroom (Qi) waardoor nog veel meer plaats vind in het lichaam, nl.:

• Het bevordert de bloedsomloop
  • Het ontgift en ontzuurt, vaak de belangrijkste oorzaak van pijnGuasha-DSCF2176
  • Het stimuleert het immuunsysteem
  • Het neemt blokkades en pijn weg
  • Het stimuleert de werking van de organen
  • Het regenereert en revitaliseert
  • Het vermindert spanning (stress), moeheid en burn-out
  • Het verbetert (indirect) talloze (chronische) wanorde en klachten
  • Het brengt emoties opnieuw in evenwicht
  • Het ontspant en bevordert helderheid van geest

Veel water drinken na een guasha-behandeling is een must om de afvalstoffen daadwerkelijk te kunnen afvoeren via de blaas en de nieren.

Afvalstoffen zijn vaak de oorzaak van emotionele en fysieke klachten. Dit krijgen we via ons voedsel binnen, maar ook door stress en spanning, milieuvervuiling, elektrosmog van tv, computer en gsm, medicatie, roken, alcohol. De afvalstoffen worden opgeslagen in het bindweefsel, spieren en gewrichten waar ze in eerste instantie zo min mogelijk schade veroorzaken. Voedingsstoffen kunnen steeds minder goed de cellen bereiken, wat nodig is voor een goede stofwisseling. Hierdoor kan de energie niet goed meer stromen, waardoor het probleem groter en groter wordt.

Voor wie is Guasha?

Guasha kan worden toegepast bij meer dan vierhonderd kwalen, die zijn onderverdeeld in drie groepen.

Groep 1: Lichamelijke klachten zoals: hoofdpijn, migraine, nek- en schouderpijn, rugklachten, tennisarm, ischias, kniepijn, heuppijn, RSI, PMS, overgangsklachten, fibromyalgie, ME, hoge bloeddruk, kouwelijkheid, zenuwpijn, lokale gevoelloosheid, reuma, artrose, stijfheid, stress, burn-out, depressiviteit. Nervositeit, slapeloosheid, gebrek aan energie, etc.

Groep 2: Welvaartsklachten. Hierbij horen o.a. suikerziekte, hoge bloeddruk, stress en een te hoog cholesterolgehalte.

Groep 3: Preventieve behandelingen voorkomen blokkades. Ook de vergroting van energie valt onder de derde groep. Hierbij te denken aan: gezichtsverjongings/regeneratie behandelingen, beter slapen, algehele conditie verbetering en totale ontspanning van lichaam en geest.

Guasha activeert de zelfhelende kracht van het lichaam en heft blokkades, zowel lichamelijk als emotioneel binnen zeer korte tijd op. Men voelt zich na een behandeling weer fris, helder en energiek.

Guasha-DSCF2175