Het is stil op het pleintje, geen kinderstemmetjes en geen skateboarders meer. De vakantie is voorbij, net als voor de meesten van ons.

De tijd is voorbij dat de wekker 's ochtends stil blijft, rustig wakker kunnen worden met een kopje thee of koffie. Met z'n allen weer het leven in van de hectiek. Snel douchen, kinderen naar school, vervolgens zelf snel door naar je eigen job en dan, voordat je weer naar huis gaat even snel langs de supermarkt om voor het avondeten het nodige binnen te gaan halen. Jeetje, het lijkt wel of iedereen dezelfde volgorde heeft en om dezelfde tijd boodschappen gaat doen! De irritatie begint al en dan ben je nog niet eens thuis om met liefde en geduld de verhalen van de kinderen aan te horen over hun eerste schooldag!

Of zouden we het toch anders kunnen doen? Kunnen we toch heel veel doen zonder onszelf te verliezen? JA dat kan! Ademhalingsoefeningen zorgen voor minder stress en zorgt dat je tot rust komt. Maar hoe doe je dat dan? Echt heel eenvoudig! Zo eenvoudig dat je het bijna niet kunt geloven en toch is het waar!

Ga er maar eens voor zitten en voel vooral hoe je ademhaling op dat moment is. Zit je ademhaling hoog, gaat het snel of hapert het af en toe?

Volg tussen twee handelingen met aandacht twee - of drie ademhalingen. Bij een inademing laat je je buik bol worden, bij een uitademing is je buik weer plat.

En ja, hoe ga je dit volhouden en niet na een paar dagen denkt: oh ja, die ademhaling, beetje simpeltjes, ben ik ook al eens eerder tegengekomen. Toch maar weer eens oppakken.

Neem een handeling die vaak voorkomt, bv het nemen van een kopje koffie, het opstaan van de stoel of na een telefoongesprek. Neem de tijd en volg met volle aandacht twee- of drie ademhalingen. Et voila, een heerlijk rustmomentje! Geef jezelf de tijd om hieraan te wennen.

Het verbetert o.a. het concentratieverlies, meer energie hebben, 's nachts beter kunnen slapen, meer geduld hebben.

Als jouw ademhaling jachtig is, is ook jouw denken gejaagd.
Als je adem tot rust komt, kalmeert ook jouw geest.